Afscheid kindernevendienst

Op zondag 1 september namen Pieter, Jasmijn, Hannah en Maud in de kerk afscheid van de kindernevendienst in Scheemda.

Feest om samen met jou te vieren dat je een nieuwe stap in je leven zet.
Feest om terug te kijken naar wat je samen hebt gedaan en beleefd.
Feest om te vieren dat wij bij elkaar horen en dat deze dag anders is dan alle andere dagen.
Feest roept je op om van je leven iets moois te maken en het beste te hopen voor de toekomst.
We vieren feest omdat jij bij ons hoort en de weg niet alleen hoeft te gaan.

Het thema van deze feestelijke dienst was: Ik ga op reis en ik neem mee.

Het op reis gaan werd uitgebeeld doordat Pieter, Jasmijn, Hannah en Maud op de fiets ‘De Ontmoeting’ binnenkwamen en hun lege rugzak voor school alvast werd gevuld met onder andere een boekje, een kaars en een sleutel, gemaakt door de kinderen in de kerk, de sleutel van ons Huis, gemaakt door de leiding in de personen van Christine en Janine. Ze vertelden naar welke school ze gaan en hoelang ze nu moeten fietsen of met het openbaar vervoer reizen. De ouders en grootouders gaven hun (klein)kinderen enkele wijsheden mee over ‘groeien’. Samen met de dominee gingen zij de gemeente voor in voorbeden voor kinderen in de wereld om hun heen.

Ook gemeenteleden werden actief bij de dienst betrokken door fotopuzzels op te lossen met een eigen korte wens of gedachte over de kinderen en hun toekomst in en met de kerk. Of anders gezegd: hoe denken en ervaren gemeenteleden dat er kinderen in hun midden zijn? De foto’s waren van activiteiten zoals: Sirkelslag, vossenjacht, palmpasen, kerstfeest, kerstmusical.

Enkele reactie die gemeenteleden op deze fotopuzzels schreven:

• God geeft liefde en kracht

• Welkom in de kerk

• Geloof, hoop en liefde

• Je bent en blijft een schaapje van de goede herder

• Als gemeente laten zien dat God liefde is, hou de jeugd vast

• Een leven zonder angst maar met (innerlijke) liefde

• Het mooiste dat je kunt worden is jezelf

• Als het kan: wees blij en trouw

• De kinderen zijn onze toekomst

• Dat de verhalen uit de bijbel mogen blijven schijnen als licht op je pad

• Wees jezelf met goede waarden en normen, succes!

• Jullie maken kleur in de kerk

• Zonder kinderen in de kerk is er geen toekomst voor de kerk

• Een echte geloofsgemeenschap van jong en oud waar beiden een zijn

• Ga met God

• Veel liefde op weg naar de toekomst

• Ik wens jullie voor de toekomst: ga met Gods liefde en zegen

• God en wij: wij kunnen niet zonder kinderen maar ook niet zonder het kind in ons

• Opdat Jezus er is voor alle mensen groot en klein

• Je bent een puzzelstukje wees lief voor anderen en blijf

• Fijn als er kinderen in de kerk zijn

• Kinderen, jeugd, de volgende schakel aan wie de verhalen doorverteld worden

U kunt de fotopuzzels nog bekijken in de gang van ‘De Ontmoeting’.

Het was een feestelijke dienst en hierbij wil ik de kindernevendienstleiding hartelijk bedanken voor hun inzet en tijd om kinderen thuis te laten voelen in onze geloofsgemeenschap.

Ds. Richard Offringa