Wie zijn wij Wie zijn wij

De Protestantse Gemeente Oost-Groningen (PGOG) is een samenwerkingsverband van oorspronkelijk vijf gemeenten die gezamenlijk de kerkelijke presentie in deze regio vorm willen geven. We zijn onderdeel van de Protestante Kerk in Nederland en behoren tot het brede midden van dit kerkgenootschap.

Geïnspireerd door de bijbelse traditie en de boodschap van Jezus, willen we voor mensen binnen en buiten de kerk van betekenis zijn.

Naast de wekelijkse kerkdiensten op zondag, organiseren we tal van activiteiten voor een breed publiek. Dat varieert van koffie-ochtenden tot maaltijden en andere ontmoetingsgelegenheden. Daarnaast zijn er allerlei mogelijkheden om samen tot geloofsverdieping te komen, in gesprekskringen of bij lezingen (zie programma Over de Brug).

We zijn betrokken bij tal van projecten in de regio en wereldwijd om kwetsbare mensen te ondersteunen. In eigen regio geldt dat met name voor het project Schuldhulpmaatje en de opvang van vluchtelingen. Met de werkgroep Groene Kerk zetten wij ons in voor duurzaamheid en klimaatbewustzijn.

Visie

Wij geloven dat ieder mens telt en van waarde is. Dat proberen we in onze activiteiten en met onze presentie uit te dragen.
Samen bouwen we daarmee aan het Koninkrijk zoals dat in de Bijbel wordt beschreven en door Jezus is voorgeleefd: een wereld waarin ieder mens en heel de schepping tot haar recht komt en waar vrede en rechtvaardigheid hand in hand gaan.

Organisatie

De organisatie is dienend aan onze visie. Er is één kerkenraad die het beleid op hoofdlijnen bepaalt. In elk van de oorspronkelijke gemeenten is een werkgroep die plaatselijk de diverse aspecten van de geloofsgemeenschap organiseert en coördineert. In een krimpende organisatie proberen we steeds meer activiteiten gezamenlijk te doen.

Protestantse Gemeente Oost-Groningen:
Ten zuiden van de Dollard...
Van Nieuwolda tot Winschoten,
van Meeden tot Bad Nieuweschans.

Onder de Protestantse Gemeente Oost-Groningen vallen de volgende plaatsen:
Bad Nieuweschans, Beerta, Blauwestad, Finsterwolde, Heiligerlee, Meeden, Midwolda, Nieuw-Beerta, Nieuwolda,
Nieuw-Scheemda, Oostwold, Scheemda, 't Waar, Westerlee en Winschoten