Kerkenraad

De Protestantse Kerk in Nederland kent drie bestuurslagen: plaatselijk, regionaal en landelijk. De kerkenraad vormt het plaatselijk bestuur. De kerkenraad bestaat uit ambtsdragers: ouderlingen, diakenen, ouderling-kerkrentmeesters en predikanten.
De kerkenraad geeft leiding aan de gemeente en is daarbij gehouden aan de kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland. De werkwijze van de kerkenraad PGOG is vastgelegd in de Plaatselijke Regeling en uitgewerkt in het Beleidsplan. Onze kerkenraad richt zich vooral op de beleidsmatige en bestuurlijke zaken.

Moderamen
Het moderamen is het dagelijks bestuur. Het moderamen bereidt de vergaderingen van de kerkenraad voor en behartigt zonodig spoedeisende zaken of zaken die niet belangrijk genoeg zijn voor de hele  kerkenraad. De kerkenraad kiest jaarlijks uit zijn midden de leden van het moderamen.

Plaatselijke Commissies
Het kerkenwerk in de wijken – de voormalige gemeenten- wordt aangestuurd door de plaatselijke commissie. De Plaatselijke Commissie, is – onder eindverantwoordelijkheid van de kerkenraad- verantwoordelijk voor het plaatselijke kerkenwerk.
De plaatselijke commissie kan besluiten om werkgroepen te vormen voor bijvoorbeeld pastoraat, diaconaat, eredienst/liturgie en plaatselijk beheer.
De leden van de plaatselijke commissie zijn ambtsdrager of taakdrager.
De taakdragers zijn meestal oud-ambtsdragers en zij zijn door de kerkenraad gemandateerd voor het uitvoeren van hun taken in pastoraat, diaconaat en erediensten.
De kerkenraad houdt contact met de plaatselijke commissies via de kerkenraadsleden.

Taakvelden
De kerkenraad heeft de werkzaamheden in de gemeente ondergebracht in negen taakvelden, namelijk: vieren, pastoraat, diaconaat, bezinning & cultuur, jongere generaties, bestuur & organisatie, financieel beleid, communicatie en missionair kerk zijn. Voor de uitvoering van het beleid is een taakgroep verantwoordelijk. In elke taakgroep zitten kerkenraadsleden en gemeenteleden.

Voorzitter: Ben Wanders - voorzitter@pgog.nl
Scriba: Jan Bulder - scriba@pgog.nl