Wijk De Dollert

Onze Wijk
De Dollert is in 2019 ontstaan uit een fusie van PG Nieuwolda-Oostwold en PG Reiderland.
Onze wijk omvat het gebied met de dorpen Bad Nieuweschans, Beerta, Blauwestad, Drieborg, Finsterwolde, Nieuw Beerta, Nieuwolda en Oostwold.

Wie zijn wij
Wijk De Dollert is een veelkleurige gemeente waarin mensen met een meer behoudende geloofsbeleving en mensen met een vrijzinnige beleving samen hun geloof beleven en vieren. Dat is mogelijk door openheid en door respect dat gemeente-leden voor elkaar hebben. Wij willen een geloofsgemeenschap zijn die leeft naar de volgende woorden: Heb God lief en je naaste als jezelf. Wij proberen als gemeente te doen wat Jezus voor ogen had: oog hebben voor anderen, opkomen voor de armen en zorg dragen voor de schepping. We willen met elkaar meeleven, naar elkaar omzien en elkaar troost bieden in moeilijke tijden.

Wees welkom!
Iedereen is van harte welkom voor het bezoeken van onze diensten en het meedoen aan onze activiteiten! Het maakt daarbij niet uit of je lid bent van een kerk of niet; of je een rotsvast geloof hebt of (nog) heel erg zoekende bent; er wordt niet gekeken, gevraagd naar afkomst, geaardheid of huidskleur. Je bent welkom met al je twijfels en vragen, om na te denken, te verwonderen, te vieren, te onthaasten, te troosten of getroost te worden.

Naam en logo De Dollert
Bij het proces tot samengaan in 2019 kozen we voor een 'geografische' naam als gemeentenaam.
Van meerdere kanten kwam het idee (of een afleiding ervan): de Dollard.
Het gaat om een gebied wat een rijke geschiedenis heeft/deelt en ook altijd in beweging is geweest. Ook als gemeente delen we een rijke historie en zijn we van oudsher altijd in beweging. Zodoende kozen we voor de suggestie met de historische schrijfwijze: Protestantse Gemeente De Dollert.
Het logo van onze wijk is ontworpen door een van onze eigen gemeenteleden: Henriëtte Sabajo-Hagg.

De uitleg hierbij:
De kerk op het logo is niet gemaakt van steen, want het gaat niet om het gebouw zelf, maar om de mensen van geloof, hoop en liefde – verbeeld in kruis, anker en hart.
De kerk staat in het platteland en ontvangt perspectief door de Heilige Geest.
De duif staat niet alleen voor de Geest, maar laat ook de verbondenheid met de PKN zien (in het logo van de PKN en de PG Oost-Groningen is de duif ook aanwezig).
Vanuit de kerk stroomt water naar buiten: verbeelding van levend water, van invloed op onze naaste omgeving en samenleving.
In het land zien we verschillende gekleurde banen: lichtgeel van tarwe, goudgeel van koolzaad, groen van gewas, weide en polder. Rechts het paars van de aarde van lager gelegen poldergebied en links het marineblauw van de Dollert/Dollard met ernaast een grijze dijk die de kerk beschermt en veilig houdt.