Kerkrentmeesters

Het college faciliteert het goed functioneren van de kerkelijke gemeente.
Onder (verantwoordelijkheid van) de kerkenraad is er in elke gemeente een College van Kerkrentmeesters (CvK): een zelfstandig college met eigen werkterrein, eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden.
Het college van kerkrentmeesters voert het beheer over de financiële middelen en gebouwen van onze gemeente. Dit met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De verantwoordelijkheid daar-over heeft de kerkenraad aan het college van diakenen gedelegeerd.

Het college zorgt dat de eigen kerkgebouwen en de losstaande verenigingsgebouwen geschikt zijn en blijven voor diensten en doordeweekse  activiteiten. Dit betekent onderhouden, verzekeren en beheren.
Deze eigen kerken staan in Meeden, Midwolda, Oostwold, Scheemda en Winschoten. De losstaande verenigingsgebouwen in Bad Nieuweschans, Oostwold en Winschoten.
Verder is het college  verantwoordelijk voor betalingen aan onze pastores, gastpredikanten, organisten, kosters en eventuele vrijwilligersvergoedingen.

Het beheer van de financiën betreft ook de inkomsten. De kerk krijgt geen subsidie van de overheid.
Jaarlijks wordt de landelijke actie Kerkbalans gehouden, het CvK organiseert dit voor onze gemeente
Daarnaast zijn er ook de wekelijkse collectes tijdens de kerkdiensten en af en toe een speciale actie zoals de eindejaarscollecte.

Ons college bestaat uit een voorzitter, secretaris en vice-voorzitter/penningmeester, die tevens contacten naar buiten onderhouden en nog 7 lid kerkrentmeesters.
De voorzitter en secretaris maken als ouderling-kerkrentmeester ook deel uit van de kerkenraad.

Onder verantwoordelijkheid van het college van kerkrentmeesters is het kerkelijk bureau belast met de uitvoering voor de dagelijkse financiële werkzaamheden, zoals betaling van de (gast-)predikant, de organist, kerkhuur, betaling van facturen van geleverde goederen en diensten, verzekeringspremies enz. Voorts is zij belast met kerkverhuur en verzorgt zij de boekhouding. Na afloop van het boekjaar maakt het kerkelijk bureau de jaarrekening op.

Het college van kerkrentmeesters is te bereiken via kerkrentmeesters@pgog.nl

afbeelding freepik.com