Diaconie

Diaconie is afgeleid van het Griekse woord diakonia, wat ‘dienen’ of ‘dienstbaar zijn’ betekent. Dit komt op verschillende manieren tot uitdrukking in de taken van de diaconie.
Een belangrijke taak is het steunen van mensen die zich (op wat voor manier dan ook) in een knelsituatie bevinden. Dit kan door praktische hulp te bieden, maar ook door geld in te zamelen en giften te verstrekken aan diverse hulpverleningsorganisaties in binnen- en buitenland.

Doelen in het buitenland steunen we vooral via Kerk in Actie. In onze eigen regio steunen we onder andere ISF-Oldambt, Schuldhulpmaatje Oldambt, Schuldhulpmaatje Midden-Groningen, Voedselbank Oldambt, Voedselbank Midden-Groningen en Kledingbank Maxima.

Een andere taak waarin het dienen naar voren komt, is het dienen tijdens het Heilig Avondmaal. Leden van de diaconie hebben de taak om de tafel gereed te maken en brood en wijn met de gemeente te delen. Dit doen we niet alleen in de kerk, maar ook in verschillende zorgcentra.

Binnen de Protestantse Gemeente Oost-Groningen zijn er verschillende werkgroepen die helpen bij het uitvoeren van de taken van de diaconie. Zo heeft iedere wijk een eigen diaconale werkgroep, die zorg draagt voor het plaatselijke diaconale werk. Daarnaast zijn er vijf werkgroepen die zich ieder op een eigen thema richten, namelijk de werkgroepen armoedebestrijding, groene kerken, omzien naar elkaar, vluchtelingen en werelddiaconaat.

contact: diaconie@pgog.nl