Terugblik Leesfeesssstttt zomervakantie 2024

Je kunt een speld horen vallen.

Alhoewel, de eerste van de vier Silent Reading middagen in de kerk valt samen met de kermis op het Marktplein en dringt het geluid van de opbouw van de attracties tot in de kerk door. Maar op de andere drie vrijdagmiddagen is de stilte weldadig aanwezig.

De belangstelling is bescheiden, maar iedere week zijn er een paar mensen op afgekomen om in stilte en alle rust en in de mooie ambiance van onze historische kerk te lezen. Tussendoor hooguit licht gestoord door toeristen die de kerkdeur open zien staan en naar binnen komen.

In de kerk staat een ruilkast, waar sommige deelnemers een boek uit kiezen. Na afloop wordt er bij een kopje thee bijgepraat over wat er gelezen is en worden ervaringen uitgewisseld. Iemand zegt dat hij thuis slecht aan lezen toekomt, vanwege alle prikkels, en dat de kerk een mooie rustige plek is. Iemand anders leest overal, maar vindt het fijn om met anderen te praten over wat ze leest is en benieuwd naar wat een ander interesseert.

Bij de laatste bijeenkomst komt een journaliste van RTV Noord langs die er een mooi artikel over schrijft.

Dit zomerproject hebben we samen met de Bibliotheken Oldambt georganiseerd. We gaan binnenkort bespreken of en hoe we het wellicht voortzetten.
Voorde bibliotheek is het belangrijk om initiatieven te hebben die het lezen stimuleren. Voor ons is het fijn om het kerkgebouw ook op andere momenten in de week voor een breder publiek open te kunnen stellen. Zo komen twee werelden samen.

Die, wie, weet wordt dit vervolgd.

Ds. Bert Altena