Taizé-vieringen

Een paar keer per jaar wordt er in de Marktpleinkerk in Winschoten een Taizé-viering gehouden. Kenmerkend voor vieringen in de traditie van Taizé zijn het zingen van meditatieve liederen en stilte. De liederen zijn kort, gemakkelijk aan te leren en worden een paar keer herhaald. Ze worden (soms meerstemmig) door de cantorij gezongen onder muzikale begeleiding van piano en overgenomen door de aanwezigen. Er is geen overdenking, maar er worden korte Bijbelteksten gelezen die je tijdens de stiltes tot je door kunt laten dringen en er worden gebeden uitgesproken en gezongen.

De Taizé-vieringen zijn oecumenisch en staan open voor iedereen. Na afloop is er gelegenheid elkaar te ontmoeten onder het genot van koffie/thee.

Wat is Taizé?
Taizé is een plaatsje in het zuiden van Bourgondië (Frankrijk). Daar stichtte frère Roger in 1940 een internationale, oecumenische gemeenschap. De ongeveer honderd broeders van katholieke en protestantse komaf leven er met elkaar in grote eenvoud. Vanaf eind jaren vijftig vinden duizenden jongeren uit heel Europa hun weg naar Taizé. Ze nemen er deel aan wekelijkse ontmoetingen van gebed en bezinning. Drie maal per dag komen de broeders met alle bezoekers bijeen voor het gemeenschappelijk gebed in de Verzoeningskerk, met veel zingen en een lange tijd van stilte.

Er staan Taizé-vieringen gepland op 20 oktober, 17 november, 2 februari en 2 maart.
Aanvang 19.00 uur in de Marktpleinkerk in Winschoten, m.m.v. Cantorij Winschoten.