Werelddiaconaat

Werelddiaconaat richt zich op hulp aan de medemens. Dat is ook de mens ver van ons vandaan in de ontwikkelingslanden. Voor het wereld-diaconaat is ontzettend veel geld nodig en regelmatig worden er dan ook collectes gehouden voor mensen in de Derde Wereld of in ramp-gebieden. De eerste zondag in februari is werelddiaconaatszondag. Deze dienst wordt voorbereid door de werkgroep werelddiaconaat in samenwerking met de dienstdoende predikant.

De werkgroep werelddiaconaat zoekt 1 keer per twee jaar een project uit, meestal vanuit Kerk in Actie, waar we ons middels verschillende acties en extra collectes twee jaar aan verbinden. Op dit moment steunen we, via Kerk in Actie, het project 'Noodhulp en rampenpreventie in Ethiopië'.

Drie jaar lang viel er geen druppel regen in Ethiopië. Mensen stierven van de honger. Nu is er wel regen gevallen, maar de grond is zo uitgedroogd dat het water niet wegzakt. Hele gebieden staan onder water. Zowel onder extreme droogte, als bij overstromingen lukt het mensen niet om gewassen te verbouwen of vee te houden. Kerk in Actie zorgt voor noodhulp: water, voedsel en medicijnen. Kinderen en vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven, krijgen extra hulp. Ook dieren worden geholpen met water en voedsel. Geiten, kippen en koeien zijn voor veel mensen een bron van voeding en inkomsten. Naast noodhulp is een nieuwe duurzame aanpak nodig. Lokale partners van Kerk in Actie leren mensen om zich aan te passen aan het klimaat met slimme landbouwtechnieken. Trainingen in ondernemerschap en sparen helpen om een buffer te hebben in moeilijke tijden.
Lees hier meer over dit project.

Elke wijk van de Protestantse Gemeente Oost-Groningen proberen we te stimuleren een actie op touw te zetten voor Ethiopië. Zo zijn we samen in touw voor onze medemens ver van ons vandaan die onze hulp zo hard nodig heeft.

Om de kinderen ook bij het werelddiaconaat te betrekken hebben we Rainbow de duif geïntroduceerd. Rainbow vliegt de wereld over en vertelt voordat de kinderen naar hun nevendienst gaan wat hij heeft gezien in o.a. Ethiopië. Ook zingen we in de gezamenlijke diensten een liedje over en met Rainbow.
De actie voor noodhulp en rampenpreventie in Ethiopië sluiten we af op de eerste zondag in februari 2025.

contact: werelddiaconaat@pgog.nl