ds. Richard Offringa

Richard Offringa
(predikant PGOG met standplaats Scheemda)

Sinds april 2017 ben ik werkzaam binnen de Protestantse Gemeente te Scheemda en Midwolda. Na de totstandkoming van de PGOG in 2023 meer werkzaam in Scheemda. Het is inmiddels mijn vijfde standplaats.

Ik ben in 1960 geboren te Emmen, maar opgegroeid in andere plaatsen van Drenthe. Ik studeerde in Kampen theologie, na een opleiding als leerkracht basisonderwijs en de militaire dienstplicht te hebben vervuld. Het waren ook mede die levenservaringen die mij motiveerden om dominee te willen worden.

Muziek en met name koorzang is mijn hele leven met mij meegereisd en inspireert mij telkens in het voorgaan in de vele kerkdiensten. In het zingen stijgen onze woorden en muziek op naar Hem, die ons hoort. Het geloofslied heeft de kracht dat het in veel hoofden en harten blijft hangen en het ruimte geeft aan onze emoties bij vreugde en verdriet. Muziek ter ere van God vult niet zelden een mystieke stilte in je hart.

Als predikant in 1991 begonnen in de Gereformeerde Kerk van Roodeschool en in 1996 in de Gereformeerde Kerk te Steenwijk, waar Carla en de kinderen in mijn leven mochten komen. In 2000 zijn wij getrouwd.
In 2004 verhuisden wij met de kinderen naar de Protestantse Gemeente Hardenberg-Heemse, waar ik 8,5 jaar werkzaam mocht zijn.
Inmiddels waren de kinderen de deur uit en vertrokken Carla en ik in 2013 naar het Twentse Denekamp.
Inmiddels zijn wij onlangs naar Odoorn verhuisd met het oog op mijn aanstaande emeritaat in 2025.

Predikant zijn is een mooi, maar druk bestaan. Een bijzonder beroep, altijd bezig met het leven en geloof van mensen. Ieder Gods Huis schept ruimte voor de gelovige stem en het is waard gekoesterd en doorgegeven te worden.

Ds. Richard Offringa

dsoffringa@pgog.nl